piątek, 19 marca 2021

Krwawe lektury szkolne [#1] "Janko Muzykant" Henryk Sinkiewicz



[[ Seria "Krwawe lektury szkolne" będzie serią zawierającą lektury - najczęściej z obrębu szkoły podstawowej - które w jakiś sposób poruszyły mnie pod względem opisu scen drastycznych, które zapadły mi w pamięć ze względu na uczucia jakie poczułam i ze względu na to, że są to lektury które powinny przeczytać dzieci w bardzo młody wieku - co tym bardziej odbija się na ich postrzeganiu tych książek. Zainspirowały mnie do tego książki z zakresu podstawówki które opisują śmierć poprzez pobicie, spalenie żywcem czy nawet morderstwo. ]] 




Informacje podstawowe:

Autor: Henryk Sienkiewicz

Ilość stron: 12 

Pierwsze wydanie: 1879

Gatunek: Fikcja


Piękna lektura opowiadająca o życiu i miłości do muzyki, przy której płakałam rzewnymi łzami. "Janko Muzykant" opowiada historię młodego chłopca zakochanego w muzyce wszelkiego rodzaju - najbardziej upodobały mu się skrzypki - jednak na jego nieszczęście ta miłość przyniosła mu niesamowita ilość bólu i cierpienia. To najlepszy opis jaki mogłabym dać nie zawierając żadnych spoilerów - a ze względu na długość lektury tak na prawdę informacja na każdej stronie jest ważnym elementem świata przedstawionego. Lektura ta jest dostępna zarówno w postaci audiobooków na serwisie youtube, jak i w postaci elektronicznej bez dodatkowych kosztów.


Recenzja ze spoilerami: 

"Janko Muzykant" opowiada historie tragicznej miłości. Chłopiec zakochany w skrzypcach, idący za żądzą żeby chociaż ich dotknąć, zakrada się na dwór, po czym zostaje oskarżony o kradzież. 

Janko już od urodzenia był bardzo chorowity i bardzo wyczulony na muzykę wszelkiego sortu - co było niezrozumiałe przez osoby zamieszkujące jego wioskę. Nie dziwne więc, że zachwyciły go skrzypki - jednak próba zrobienia własnych okazała się daremna. Po próbie dotknięcia skrzypiec - chłopiec dostał karę, która spowodowała jego śmierć w bólu. Moje serce boli gdy myślę o tym, że chłopiec przez całe swoje krótkie życie chciał tylko zasmakować możliwości robienia muzyki, a moje serce płacze gdy nadchodzi scena ostatnich słów Janka: "Matulu, Pan Bóg mi da w niebie prawdziwe skrzypki?". 


Moja ocena: 7/10




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Books from whole world , Blogger